Om att ställa ut

Vill du ställa ut din konst i Klippans Konsthall?

Klippans kommun öppnar varje år upp en digital ansökningsportal för intresserade konstnärer. 2024 kommer den vara öppen från slutet av augusti/början av september tills årsskiftet. Man finner portalen på kommunens hemsida: www.klippan.se.

En utställningsgrupp bestående av representanter från både kommunen och konstföreningen utser sedan kandidater bland de sökande. När urvalet är gjort, kommer samtliga sökanden att kontaktas.

Klippans Konsthall är belägen centralt i byn, lätt tillgänglig för besökare. Hallen är vidbyggd biblioteket som i sin tur ligger i anslutning till gymnasieskolan. Hallen ligger helt i markplan och har handikapptoalett. Från Konsthallen når man den kringbyggda innergården med sittytor och scen.

Klippans Konsthall invigdes 2004 och är en ljus och rymlig utställningshall. Golvytan är ca 115 kvm med 5 meter i tak. Två stora takfönster tillsammans med sidoljus och terrassdörr släpper in mycket ljus från olika håll. Totala väggytan är ca 100 kvm och är målad i en ljus vit-grön nyans. Det går lätt att skruva och spika i väggen. Belysningen i hallen består dels av uppåtriktade lysrör samt ett 40-tal ljusspjut som sitter jämnt fördelade längs väggarna på ca 3 meters höjd.